3-4-2017

Transitie in de zorg

De zorg daadwerkelijk vooruit helpen, ook in tijden waarin het zorgstelsel onder grote druk staat. Met jarenlange ervaring in de gezondheidszorg weet Assist als geen ander in te spelen op de uitdagingen in de sector. Kansen zien en kansen pakken.

Terug in de tijd

Het begon allemaal in 1943, toen de heer Goedmakers senior Hago oprichtte: vernoemd naar zijn vader Harrie Goedmakers. Een glazenwassersbedrijf ten tijde van de oorlog. Wat begon als één glazenwassersbedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een internationale organisatie, genaamd Vebego. Met meer dan 40.000 medewerkers is het actief op het gebied van facility services, de publieke sector en de gezondheidszorg.

Een turbulente markt

Met de oprichting van Assist in 2007 zette Vebego een belangrijke stap in de gezondheidszorg. Als strategisch partner helpt Assist zorgaanbieders met het toekomstbestendig organiseren van hun dienstverlening. Zowel in het zorg- als het sociaal domein heeft het inmiddels tal van succesvolle samenwerkingsverbanden opgezet. Aan ambitie echter geen gebrek. Assist kent de markt als geen ander en weet de ontwikkelingen in de sector op de juiste manier te vertalen. Zorgaanbieders hebben het afgelopen decennium veel te verduren gehad. Zo is het zorgstelsel op de schop gegaan, zijn budgetten fors gekort en is de concurrentie sterker dan ooit. Ga er maar eens aan staan! Zorgaanbieders zagen zich – en zien zich nog steeds – gesteld voor tal van uitdagingen. Zij die geen passend antwoord hebben lijden verlies, zijn genoodzaakt producten af te stoten of stevenen af op een faillissement. Het is helaas de keiharde realiteit. Meegaan in de bezuinigingen is echter geen optie. Zorgaanbieders dienen juist te investeren. Pas dan kunnen zij de toekomst van hun dienstverlening veilig stellen.

Slimmer organiseren

Het roer moet om, dat moge duidelijk zijn. Voor veel zorgaanbieders is dit echter geen dagelijkse kost. Sterker nog, de vereiste competenties blijken vaak niet aanwezig of slechts beperkt te zijn ontwikkeld. Investeren in de juiste kennis en kunde is dus ook in tijden van zwaar weer het devies. Hulp van buitenaf dienen zorgaanbieders daarbij niet te schuwen. Het is immers vrijwel onmogelijk om deze klus, naast de focus op het primaire proces, geheel zelfstandig te klaren. De aanpak van Assist is helder: het stelt de logistiek van de dienstverlening centraal, neemt de backoffice onder handen en investeert in de uitvoering. Dankzij een strak organisatiemodel, slimme ICT en duidelijke kaders weet Assist processen efficiënt in te richten, forse kostenbesparingen door te voeren en verantwoordelijkheden laag in de organisatie te leggen.

Toekomstbestendigheid

Met zijn aanpak borgt Assist de toekomst van zorgaanbieders en weet het, ondanks de enorme druk op volumes en tarieven, rendement te realiseren. Rendement dat nodig is om organisatorisch in te kunnen blijven spelen op de ontwikkelingen in de sector en te kunnen blijven investeren in medewerkers en cliënten. Zij bepalen immers de te varen koers.