4-6-2018

Happiness bij VariantZorg

Werkgeluk en vitaliteit van medewerkers centraal stellen: hét doel dat VariantZorg voor ogen heeft met het Happiness-traject.

Het Happiness-traject past heel goed bij VariantZorg, een samenwerkingsverband tussen Fundis en Assist. "Bij ons staat namelijk niet de cliënt, maar de medewerker centraal”, aldus directeur Christiaan Kaminski. “De insteek van VariantZorg is daarmee anders dan die van andere werkgevers in de zorg. We geloven dat gelukkige en gezonde medewerkers betere zorg kunnen verlenen en daarmee uiteindelijk ook zorgen voor tevreden cliënten en opdrachtgevers.”

Een ideale samenwerking

Als aftrap voor nog meer werkgeluk en vitaliteit, gaven Gea Peper en Jermain Miller van HappinessBureau onlangs een workshop aan de back- en frontoffice van VariantZorg. “Een energieke ochtend met een goede afwisseling tussen theorie en praktische oefeningen”, gaat Kaminski verder. “Onderwerpen als zingeving, voldoening, het benutten van talent, plezier en verbinding passeerden de revue. Ben je gelukkig, dan heeft dit invloed op onder meer jouw energieniveau, stressbestendigheid en creativiteit. En het fijne is dat je er zelf grote invloed op hebt. Zo is circa 50% van jouw geluksbeleving genetisch bepaald, terwijl 10% wordt veroorzaakt door omstandigheden. Op maar liefst 40% van jouw geluksbeleving heb je dus zelf directe invloed.”

De komende tijd volgen meer workshops. “We willen ook de directe medewerkers na laten denken over hun werkgeluk en vitaliteit. En hen waar mogelijk handvatten aanreiken om dit geluk te vergroten en verspreiden. Onze zorgverleners zijn immers onze beste ambassadeurs.”

Altijd verbetering mogelijk

De zorgverleners beoordelen VariantZorg nu al met een prachtig rapportcijfer (8,2). “Daar zijn we enorm trots op. We doen er echter alles aan om dit cijfer te verbeteren." Bij VariantZorg kunnen zorgverleners zelf aangeven waar en wanneer ze willen werken. Zodoende kunnen ze hun werk goed inpassen in hun privéleven. VariantZorg ontziet hen bovendien in administratieve lasten, zodat ze zoveel mogelijk bezig kunnen zijn met het daadwerkelijk verlenen van zorg. "We willen, onder meer met het Happiness-traject, laten zien dat we een goede werkgever zijn en daarmee zorgverleners langdurig aan ons binden.”

Deel dit artikel: